Zeg wat je doet en doe wat je zegt

 

Een goed team is gebaseerd op menselijke fundamenten van vertrouwen, solidariteit en respect

Eén van de grootste stressoren op de werkvloer, zoals blijkt uit onze analyses, is de” belofte” die in wetenschappelijke kringen ook wel de Say/Do ratio wordt genoemd.

De Say/Do-ratio is een concept dat de consistentie tussen onze woorden en daden weerspiegelt. Het vertegenwoordigt de mate waarin we onze beloften en toezeggingen nakomen. Wanneer onze Say/Do-ratio dicht bij 1:1 ligt, betekent dit dat we consequent leveren wat we zeggen dat we zullen doen, waardoor we vertrouwen en betrouwbaarheid opbouwen.

Het verbeteren van je Say/Do-ratio houdt in dat je woorden steeds afstemt op je daden: doen wat je zegt en zeggen wat je doet

Wees je bewust van wat je belooft of waar je je aan verbindt. Maak sterke beloften waar je jezelf aan houdt.  Geef prioriteit aan afgesproken taken en verplichtingen. Communiceer open. Hou je acties bij en pas indien nodig aan, waarbij je de andere(n) op de hoogte houdt. Als je tekortschiet, leer er dan van.

Consistentie

Onthou dat consistentie vertrouwen schept en dat een hoge Say/Do-ratio betrouwbaarheid en geloofwaardigheid bevordert. Wat ervoor zorgt dat zowel jij als je collega’s minder stress zullen ervaren op het werk.